تكنولوژي توليد مهره به روش فرج سرد

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. مقالات
  4. chevron_right
  5. تكنولوژي توليد مهره به روش فرج سرد

تكنولوژي توليد مهره به روش فرج سرد

فرج سرد COLD FORGING

فورج سرد عموماً برای سرعت تولید بالای انواع  مهره های صنعتی و یا بسیاری قطعاتی که در چند مرحله قرار است شکل دهی شوند مناسب است. عموماً تولید مهره با روش فورج سرد نیاز به مواد اولیه با تلرانس ابعادی بالاتر، کیفیت سطحی بالا و قالب های مستحکم (معمولا کاربید تنگستنی یا تنگستن دارد) را دارد که هزینه آنها بسیار بالا است ، اما از مهم ترین مزایای تولید به روش فورج سرد سرعت و دقت بالای تولید و افزایش میزان تناژ تولید می باشد.برای مهره هاي  با سایز پایین بطور کلی زیر سایز 36 میلیمتر  روش فورج سرد مناسب به نظر می رسد. قابل ذکر است دستگاه های فورج سرد اغلب بصورت 2 تا 5 قالبه و بصورت نیمه یا تمام اتوماتیک موجود اند و کارکرد ساده ای دارند.

روش فورج با قالب حفره دار و قالب بسته

سیستم فورج سرد

در فورج با قالب حفره دار قطعه خام توسط نیروهای فشاری پرس به شكل حفره های قالب در می آید توجه شود كه مقداری از ماده بین دو نیمه قالب به صورت زائده باقی میماند.

زائده نقش بسیار مهمی در جریان ماده در قالب های حفره دار ایفا میكند . این زائده كوچك سریعا خنك میشود و به سبب مقاومت اصطكاكی، ماده داخل حفره های قالب را تحت فشار بالا قرار میدهد و باعث پر شدن كامل حفره های قالب میشود.مراحل شكل دهی بیلت در قالب حفره دار مقداری از ماده اضافی به صورت زائده در بین دو نیمه قالب باقی میماند .بریده ماده خام (بلانك) ممكن است از فرایندهایی نظیر ریخته گری، متالورژی پودر، برشكاری و یا فورج بدست آمده باشد . این بلانك روی نیمه پایینی قالب قرارمیگیرد و با پایین آمدن نیمه بالایی قالب به تدریج شكل میگیرد.
از فرایندهای ماقبل شكل دهی نظیر باریكسازی ولبه زنی  برای توزیع ماده به قسمتهای مختلف بلانك استفاده میشود .  در باریكسازی ماده از یك ناحیه به سمت بیرون دور میشود و در لبه زنی در یك ناحیه جمع میگردد . سپس قطعه توسط فرایند لقمه كاری  و با استفاده از قالبهای لقمه زنی به صورت ظاهری شاتون درمیاید. در آخرین عملیات فورج  ، قطعه توسط قالب های حفره دار شكل نهایی را به خود میگیرد. در انتها زائده برشكاری میشود.

فهرست